به خاطر کورتون وزنم بالاست چه کنم؟!

سلامانه: من روماتیسم دارم و به خاطر مصرف کورتون وزنم بالاست، چه کاری باید انجام دهم تا وزنم متناسب شود؟
پاسخ از دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه

کورتون‌ها جزو داروهای پرمصرفی هستند که در کنار مزایای خود، دارای عوارض جانبی متعددی هستند. مصرف داروهای کورتونی می‌تواند منجر به افزایش قندخون شود. به این معنا که هر چه مصرف کورتون چه به صورت تزریقی یا خوراکی بالا باشد، بدن مجبور است برای اینکه با اثر کورتون مقابله کند، انسولین بیشتری را ترشح کند. از طرفی انسولین، هورمونی مثل هورمون رشد است که ممکن است وزن عضله و گاهی اوقات وزن چربی بدن را افزایش دهد و در مواردی هم وزن هر دو. ولی عمدتا منجر به افزایش چربی در بدن می‌شود.
البته بخشی از اضافه وزن ناشی از مصرف کورتون بیشتر به دلیل احتباس آب در بدن است و نمی‌توان صرفا به افزایش چربی بدن نسبت داد.
برای راهنمایی درست و اصولی، باید مشخص شود که وضعیت سایر هورمون‌های بدن مثل کورتیکوسترون و انسولین در چه حدی است؟! بسته به اینکه آیا وضعیت آنابولیک حاکم است یا کاتابولیک، نسبت کورتیزول به انسولین بیشتر از یک است یا بین (یک تا سه)، چه نوع غذایی می‌توان مصرف کرد و دریافت املاح سدیم، پتاسیم و... به چه صورت است، الگوهای غذایی متفاوتی مطرح می‌شود.
با توجه به اینکه در این شرایط الگوهای متفاوتی پیش می‌آید یعنی الگوریتم متنوع می‌شود، نمی‌توان تمام توضیحات را در حد یک پاراگراف عنوان کرد.
به طور خلاصه باید گفت خوشبختانه راه‌حلی برای رفع این مشکل وجود دارد و جای نگرانی نیست. ولی اینکه این تصور را داشته باشید که خودتان می‌توانید از عهده آن برآیید، به‌نوعی سهل‌انگاری است. چه بسا ممکن است مشکلات جانبی دیگری هم مطرح باشد که از آن مطلع نیستید و اطلاع درستی هم از وضعیت بیوشیمیایی یا تغییرات هورمونی در بدنتان نداشته باشید.
با پاسخ‌دهی به این سوالات، اگرچه سطح آگاهی افزایش پیدا می‌کند اما این جواب‌دهی الزاما به این معنی نیست که فرد احساس استقلال کند و فکر کند خودش می‌تواند مشکل را درمان کند. این افزایش اطلاعات به این منظور است که دریابید برای حل مشکل باید مجموعه‌ای از عوامل در نظر گرفته شود که نیاز به بررسی است. بنابراین لازم است به جای اینکه خودسرانه درصدد رفع مشکلتان باشید، به یک متخصص مراجعه کنید تا تمامی جوانب بررسی شود

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

600x300.gif